Podvojné účtovníctvo & Mzdy  & Dane & Reporting

VITAJTE V GMJ CONSULTING!

https://www.gmjconsulting.sk/

 

 

 

 

 

 

 

 

REPORTING A JEHO VÝZNAM PRE MALÉ A STREDNE VEĽKÉ PODNIKATEĽSKÉ SUBJEKTY

 

Reporting je dnes hlavným a najdôležitejším zdrojom relevantných informácii vo svete veľkých firiem a korporácií. Každý už dávno zabudol na to, ako ho v škole krvopotne učili kresliť účtovnícke t-čkové tabuľky a komu to má vlastne „dať“ a kto mu ešte „má dať“, a preto má kvalitne zostavený report oveľa väčšiu vypovednú hodnotu pre samotného podnikateľa, ale aj pre prípadných investorov.

 

Reporting ako súčasť účtovných služieb 

 

Reporting by mal vychádzať z účtovníctva spoločnosti, a preto je najideálnejšie ak ho zostavuje tá istá osoba, ktorá sa stará aj o Vaše účtovníctvo, prípadne k nemu má priamy prístup. Má totiž prehľad aj o skutočnostiach, ktoré by mohli ovplyvniť výsledky a taktiež presne vie, čo jednotlivé položky reportu skutočne znamenajú v nadväznosti na Váš biznis. Niektoré portály vedúce evidencie o spoločnostiach dnes síce ponúkajú automaticky vypočítané finančné ukazovatele, no o ich relevantnosti sa dá pochybovať, najmä z toho dôvodu, že sú len umelo prepočítané z účtovných závierok, bez nahliadnutia do samotného účtovníctva. Výsledky často nie sú interpretované a preto samotné percento alebo číslo Vám veľa nenapovie.

 

 

 

Význam reportingu pre malé a stredné podniky

 

Mnoho menších podnikateľov zastáva názor, že niečo ako reporting je dôležíté len pre veľké spoločnosti, no je to najmä z dôvodu, že nepoznajú benefity, ktoré Vám vedia takého informácie priniesť. Pri správnom zostavení štvrťročného, prípadne ročného finančného reportu vie podnikateľ okrem vývoja svojich ziskov a tržieb, sledovať náklady na konkrétne produkty a ich predajnosť, náklady a tržby na jednotlivé zákazky alebo pobočky a vie presne zhodnotiť, kde ma firma slabé miesta a kde naopak napreduje. Málo výnosné produkty alebo služby tak vie včas inovovať či propagovať, prípade rozmýšlať o ich vyradení z portfólia a nahradení inými po ktorých je väčší dopyt. Pobočky, ktoré sú málo prosperujúce tak vie včas identifikovať a prispôsobiť tomu svoju stratégiu predaja, prípadne premiestniť predaj na potenciálne prosperujúcejšie trhy. Zákazky, ktoré sú vysoko nákladné, no neprinášajú dostatočné zisky je možné na základe reportingu odsledovať, a tieto infromácie zohľadniť pri stanovení podmienok a ceny na tie nadchádzajúce. Platobná disciplína odberateľov je pre menších podnikateľov taktiež dôležitá, pretože väčšina nákupov je možná len keď máme peniaze reálne na účte a vieme s nimi pracovať. Väčšina nákupov je priamo úmerná tomu, kedy nám ktorý odberateľ zaplatí.

 

 

Porovnateľnosť v čase, aj v rámci odvetvia

 

Takto interpretované informácie prinášajú oveľa väčšiu vypovedaciu hodnotu, ako samotné účtovníctvo, najmä vtedy keď si ich viete porovnať oproti predošlému obdobiu, čo môže byť spravidla mesiac, štvrťrok prípadne rok.  Jasne tak vidíte ako Vaše podnikanie napreduje, kam ste sa oproti predošlému odobiu posunuli a čo môžete v tom ďalšom urobiť lepšie. Ak ste cieľavedomý/á, repoting Vám môže pomôcť aj pri finančnom plánovaní. Ak si radi určujete ciele, ktoré Vás dostatočné motivujú, no sú aj dostatočne realistické, jednotlivé hodnoty v rámci reportingu si viete náplanovať na želané hodnoty a sledovať, akou rýchlosťou sa k svojim cieľom približujete.   

Reporting môže mať mnoho výhod aj z pohľadu konkurenčného boja. Ak totiž do svojich reportov zakomponujete aj výpočet finančných pomerových ukazovateľov, viete si Vaše výsledky porovnať nie len z hľadiska času, ale aj v rámci odvetvia. Výsledky za jednotlivé odvetvia sú voľne dostupné na štatistickom portáli a umožňujú Vám zistiť, aký je Váš podiel na trhu, kto je Vaša najväčšia konkurencia a využiť to vo svoj vlastný prospech pri strategickom plánovaní. Vďaka kvalitne spracovanému reportingu tak už môžu mať aj malé a stredne veľké spoločnosti mnohé výhody veľkých bratov.

 

 

 

Autor: Ing. Jaroslava Gondová